Fan Ai Lian
8 september 2010 - Jiao Tong University, Shanghai, China, China
Hey lieve familie&vreinden,
Ik ben nu alweer 5 dagen in Shanghai en het voelt eigenlijk steeds normaler. Heb me gisteren geregistreerd bij Jiao Tong universiteit en heb een prachtig studentenkaartje en boeken vol met chinese tekens gekregen. Ik zit natuurlijk in niveau 1, maar Christie zit bijvoorbeeld in niveau 3 en er zijn denk ik ongeveer 6 klassen per niveau met 20 p per klas, dus de school is best wel groot. Ik ken tot nu toe niemand uit m'n klas, maar dan ontmoet ik nog meer nieuwe mensen dus dat is prima!:)
Na het registeren zijn we met alle mensen van China Study Abroad in Shanghai Cantonees-Chinees gaan eten en daarna wat gaan drinken, dus het was weer een lange en gezellige avond gisteren. (Ja Am&Sar, nu nog even feesten & touristje spelen en over een weekje gaan we naar school so don't worry ;)) 3 van de 9 mensen die via CSA naar Jiao Tong zijn gegaan zijn Nederlanders haha. Javier een spanjaard die bij Steven&Raymond woont voor degene die nog op namen letten, denkt dat heel Nederland in Shanghai is gaan wonen en dat Nederland nu gewoon leeg is of vol zit met immigranten... :P
Eergisteren, dus dag 4, ben ik naar Tai Kang Lu geweest. Echt m'n favoriete stukje van Shanghai tot nu toe. Het is heel gezellig met allemaal kleine straatjes en boutiquetjes/winkeltjes/ateliers van jonge ontwerpers en kunstenaars. De sfeer is heel erg fijn en het ruikt er lekker haha wat wel een verademing is hier :P Er zijn ook allemaal kleine barretjes wat er heel erg leuk uitzag voor 's avonds en de mensen die er komen zijn een mix van locals, aziatiasche en westerse mensen wat het allemaal heel toegankelijk maakt. Ik zal zometeen wat foto's uploaden, maar als je naar Shanghai gaat, raad ik dit plekje zeker aan!
En... op dag 3 ben ik met Christie, Jared en Odie (Chinese vriend van Jared) gaan shoppen rond Nan Jing Road, nadat mijn airco was gemaakt (erg fijn.) Echte All Stars voor 30 euro en eten voor 2 tot 3 euro, wat een geweldig land voor budget shoppen :P Ik heb trouwens ook een soort paarse ronde broodjes met een vulling van rode bonen gegeten, ze heten geloof ik "YU" en een soort ijsje met rode bonen. Klinkt heel vreemd, dat is het ook de eerste paar happen maar het went wel haha en dan is het ook erg lekker. Verder nog vreemde thee gekocht die goed moet zijn voor keelpijn en heel veel gekke dingen gezien en Chinese woordjes geleerd en weer vergeten....
Zo volgens mij heb ik jullie weer ge-update van al m'n kleine avontuurtjes hier, ik heb alleen nog een laatste nieuwtje: Ik heb een Chinese naam gekregn van Odie! Fan Ai Lian, Ai=liefde, Lian=Lotus en Fan=rijst maar dat laten we maar even buiten beschouwing haha... Als ze hier namen maken voor westerse mensen, doen ze dat meestal fonetisch, dus Ai Lian moet Evelyn voor stellen en Fan=van der Veer.
Dus... xxxxxx van Fan Ai Lian en bedankt voor alle leuke reacties, mis jullie een beetje minder daardoor :)

geniet nog maar even van het touristje spelen en laat even weten of het een beetje lukt met de uitspraak. groetjes van ons allemaal xxx
Nou die verhalen daar klinken heel leuk hoor ; )
Fijn dat je daar al went. Ik blijf op je blog kijken en ik hoop dat je online bent op skype als ik kijk op de comp !
xxxxx Gemmie
ps: leuke foto's !
Ni Hao,
Chie chi,
Pappa en Opa.
Klinkt allemaal erg leuk daar in dat verre china, en wat een leuke foto's.
Maar ik begrijp dat het harde leven er ook bijna aan zit te komen
多爱
Marianne
Ten eerste wil ik zeggen dat ik supertrots ben dat je (tot nu toe iig.. :P) je blog zo onwijs goed bijhoudt! Ik kijk er nu pas op omdat ik het best druk heb (you know me) maar ik vind het echt superleuk en ga vanaf nu proberen je blogs te volgen! :) Super dat je het zo leuk hebt, en jij gekke knul was nog een beetje jaloers dat wij in Nederland op de universiteit zitten -> wat een grap! :P Bovendien heb jij nu een Chinese naam, hoe cool is dat?! Nou ik ga er weer vandoor want ik ga een fiets op halen om in Amsterdam te zetten zodat ik me daar wat makkelijker kan verplaatsen 8-). Oo en ik ga nog skype downloaden, so I'll see you soon!
xxxxxxxxxxxxxxxx
klinkt wel gaaf zeg!!! En volgens mij ben je nu nog gewoon toeristje, dus dan mag je ook toerist spelen!Geniet er maar van, hard studeren komt ook nog.
Leuke foto's hoop dat we er nog veel mogen zien!
Een lieve groet, Karin en Roel jr
P.s. met Karin gaat het beetje bij beetje gelukkig een stapje vooruit. Langzaam maar in ieder geval vooruit.....
Nu is het tijd voor je volgende verhaal! En wat meer foto's van jezelf ipv chinese vrouwtjes haha!
Nederland is niet zo interessant. Het is hier weer petweer helaasss. Oh maar hebben wel t huis! Suuuuperchill dus!! :D Je krijgt de foto's natuurlijk als het allemaal af is. Of je nou wil of niet ;)
Have fun xxx liefs
Zo ben er even voor gaan zitten om je laatste 2 updates te lezen. Klinkt alsof je een waas aan nieuwe mensen hebt leren kennen, echt leuk om te horen;)
Ga zo door! haha
Liefs Joyce en groetjes van Joey;)